Vis dažniau girdime sąvoką SOCIALINIS VERSLAS. Bet kas tai? Kuo socialinis verslas skiriasi nuo įprasto verslo ir kodėl dabar tinkamas metas sužinoti atsakymus į šiuos klausimus?
Socialinis verslas – tai verslo modelis, pagal kurį, išnaudojant rinkos mechanizmą, pelno siekimas susiejamas su socialiniais tikslais ir prioritetais, remiamasi socialiai atsakingo verslo bei viešojo ir privataus sektorių partnerystės nuostatomis, taikomos socialinės inovacijos. Socialinis verslas apima tris pagrindinius aspektus: verslumo (nuolatinė ūkinė komercinė veikla), socialinį (socialinių tikslų siekimas) ir valdymo (ribotas pelno paskirstymas, skaidrus valdymas).
Socialinio verslo pagrindinis tikslas – spręsti viešojo intereso problemas, tenkinant bendruomenės ar visuomenės poreikius, t.y. siekti pagrindinio tikslo – išmatuojamo ir teigiamo socialinio poveikio. Tokie verslai dažnai taiko novatoriškus principus kurdami produktus arba paslaugas ar organizuodami savo darbą bei gamybą. Jie taip pat dažnai įdarbina žmones iš labiausiai socialiai pažeidžiamų grupių, todėl ženkliai prisideda prie socialinės sanglaudos didinimo, naujų darbo vietų kūrimo ir socialinės nelygybės mažinimo.
Socialinis verslas gali veikti įvairiom formom, tačiau nuo tradicinio verslo modelio skiriasi tuo, kad pirminė jo misija yra socialinis poveikis ir nauda visuomenei – opių socialinių problemų arba rinkos nepakankamumo mažinimas ar švelninimas – o ne akcininkų pelno maksimizavimas, todėl didžioji dalis uždirbto pelno pirmiausiai naudojama socialinių tikslų įgyvendinimui, t. y. reinvestuojama į savo veiklos plėtrą arba naudojama visuomeninei, labdaringai veiklai.
Štai 5 pagrindiniai įprasto ir socialinio verslo skirtumai:
Kriterijus | Įprastas verslas | Socialinis verslas |
---|---|---|
Pagrindinis tikslas | Pelno siekimas ir jo paskirstymas savininkams | Socialinių problemų sprendimas ir socialinės naudos kūrimas |
Pelno paskirstymas | Paskirstomas akcininkams ar savininkams | Bent 50 % pelno reinvestuojama į socialinius tikslus (savo veiklos plėtrą ar labdaringą veiklą) |
Veiklos vertinimas | Pagal ekonominius rodiklius (pelno, apyvartos dydį ir kt.) | Pagal socialinį poveikį ir ekonominius rodiklius |
Naudos gavėjai | Savininkai, akcininkai | Visuomenė ar tam tikros socialinės grupės |
Veiklos principai | Rinkos logika, pelningumo siekis | Solidarumas, skaidrumas, atsakomybė, įtrauktis |
Kaip įgyti socialinio verslo statusą?
Norėdamas įgyti socialinio verslo subjekto statusą, juridinis asmuo turi pateikti prašymą VŠĮ „Inovacijų agentūra“ www.socialinisverslas.inovacijuagentura.lt
Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro įsakymu yra patvirtintas Socialinio verslo subjekto statuso įgijimo tvarkos aprašas, su juo susipažinti galite čia – Tvarkos aprašas.
Tai kodėl būtent dabar verta pradėti kalbėti apie socialinį verslą Skuodo mieste?
Įgyvendinant Skuodo miesto 2023 – 2029 m. vietos plėtros strategiją, numatytas veiksmas – „Socialiai pažeidžiamų asmenų kompetencijų stiprinimas padedant jiems integruotis į darbo rinką per socialinį verslą Skuodo mieste“. Kvietimas teikti paraiškas bus skelbiamas jau rugsėjo mėnesį, o bendra Kvietimui skirta suma net 299 710 Eur! Pareiškėjais galės būti juridiniai asmenys, įgiję socialinio verslo statusą ir savo veiklą vykdantys Skuodo mieste.
Kad nebūtų per vėlu, kad nereikėtų skubėti – kviečiame jau dabar įgyti socialinio verslo statusą ir ruoštis būsimam Kvietimui!
O jei dar neaišku, kas yra socialinis verslas, kviečiam pažiūrėti trumpą Inovacijų agentūros filmuką.
Kyla klausimų? Registruokitės konsultacijai el.p. skuodomvvg@gmail.com.